Polski Związek Głuchych Zarząd Główny w partnerstwie ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczy dla Niesłyszących im. Janusza Korczaka w Krakowie realizuje w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 Osi Priorytetowej I. Osoby Młode na rynku pracy, Działania 1.4 Młodzież solidarna w działaniu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego projekt pt. “Głucha młodzież solidarna w działaniu”.
Cel główny projektu: Rozwój kompetencji społecznych przydatnych na rynku pracy u osób z niepełnosprawnością słuchu w wieku 15-29 lat poprzez realizowanie w grupach nieformalnych inicjatyw oddolnych na rzecz społeczności lokalnej.
Projekt przyczynia się do realizacji celów POWER w szczególności wpisuje się w realizację celu szczegółowego Osi I Osoby młode na rynku pracy: Zdobywanie i doskonalenie przez osoby młode do 29 r. ż. umiejętności społecznych ważnych na rynku pracy poprzez:
- Wyposażenie uczestników projektu w kompetencje społeczne na szkoleniach Life Skills
- Doskonalenie kompetencji społecznych uczestników projektu poprzez działalność w grupach nieformalnych
- Praktyczne zastosowanie nabytych kompetencji społecznych w realizowanych projektach na rzecz społeczności lokalnej
Okres realizacji projektu 01.01.2019-31.01.2020, w tym 10 miesięcy wsparcia uczestnika w projekcie w okresie 01.04.2019-31.01.2020.
W projekcie weźmie udział 150 osób z niepełnosprawnością słuchu w wieku od 15 do 29 lat ze Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych dla Niesłyszących i Słabosłyszących zlokalizowanych w całej Polsce.
Projekt realizowany będzie na terenie całej Polski w podziale na 4 regiony:
- Region 1 północno-wschodni
- Region 2 północno-zachodnim
- Region 3 południowo-zachodni
- Region 4 południowo-wschodni
W projekcie wspierane będą osoby, których kompetencje społeczne wymagają rozwoju z perspektywy potrzeb i wymagań rynku pracy. Uczestnicy projektu nabędą i/lub podniosą 15 kompetencji i umiejętności społecznych, które są zgodne z klasyfikacją ESCO kategoria ,,interakcje społeczne” w ramach umiejętności i kompetencje przekrojowe”, tj:
- Doradzanie innym,
- Pracowanie w zespole,
- Posługiwanie się mową ciała,
- Instruowanie innymi osobami,
- Przewodzenie innym osobom,
- Posiadanie kompetencji międzykulturowych,
- Wypracowywanie kompromisu,
- Motywowanie innych,
- Wspieranie współpracowników,
- Stosowanie technik zadawania pytań,
- Przekazywanie informacji o faktach,
- Zwracanie się do słuchaczy,
- Przyjmowanie konstruktywnej krytyki,
- Wchodzenie w interakcje z innymi osobami,
- Przekonywanie innych osób
W ramach projektu zostaną udzielone następujące główne formy wsparcia:
- Granty dla grup nieformalnych na realizację inicjatyw oddolnych dla lokalnej społeczności
- Warsztaty Life Skills.
Proces rozwoju kompetencji społecznych uczestników projektu, oparty będzie na koncepcji systemu weryfikacji i walidacji kompetencji społecznych.
Zadania realizowane w projekcie:
- Rekrutacja – weryfikacja wstępna kompetencji społecznych.
- Granty dla grup nieformalnych na realizację inicjatyw oddolnych
- Warsztaty Life Sklills.
- Walidacja kompetencji społecznych, certyfikacja
Wskaźnik rezultatu:
Liczba osób młodych poniżej 30 lat, które podniosły kompetencje społeczne przydatne na rynku pracy – 135 osób w tym 81 kobiet i 54 mężczyzn
Wskaźnik produktu:
Liczba osób poniżej 30 lat z niepełnosprawnością objętych wsparciem w programie – 150 osób w tym 90 kobiet i 60 mężczyzn
Nawa projektu:
Głucha młodzież solidarna w działaniu.
Beneficjent:
Polski Związek Głuchych (Lider)
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Niesłyszących im. Janusza Korczaka w Krakowie (Parter)
Okres realizacji:
01.01.2019 r. – 31.01.2020 r.
Wartość projektu:
1 030 800,00 zł w tym dofinansowanie 999 876,00 zł, wkład własny 30 924,00 zł
Źródło finansowania:
Europejski Fundusz Społeczny, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Osi Priorytetowej I. Osoby Młode na rynku pracy, Działania 1.4 Młodzież solidarna w działaniu
plakatwydruk-1